Zutendaal wint Radio 2-appelboom

Op 3 mei 2018

We hebben een winnaar voor onze Radio 2-appelboom! De appelboom met 5 verschillende appelsoorten, die speciaal voor de Radio 2 Tuindag gemaakt werd door de Nationale Boomgaardenstichting, gaat naar Zutendaal.

We kregen heel wat aanvragen binnen: zowat de helft van de Limburgse gemeenten en heel veel luisteraars hadden een goede reden om de boom een plek te geven in hun buurt. Maar het is de gemeente Zutendaal die uiteindelijk met de boom naar huis gaat en zij gaan hem planten in hun Gezonde Snoepjesbos. Dat is een site achter de pastorij, waar ook volkstuintjes zijn en een hondenweide. Burgemeester Ann Schrijvers: "We hebben daar onlangs nog notenbomen, vruchtenstruiken en fruitbomen bij geplant. Mensen kunnen er gaan genieten van de bloesems en ook van de vruchten. Deze appelboom past er perfect bij!" In Zutendaal wordt ook volop ingezet op plattelandsontwikkeling. Lokale producten eten is daarin heel belangrijk.

Peter Harry

"De prijs komt als geroepen", aldus de burgemeester. "Want onze schepen van milieu Harry Vanherf is net met pensioen gegaan en hij was de grote bezieler van de projectjes achter de pastorij. Wij hebben hem dan ook peter gemaakt van de boom en hij zal hem met liefde gaan verzorgen!"

Donderdag wordt de boom geplant en er komt ook een infobordje bij. Dus iedereen kan hem gerust komen bezoeken!