Van Volksunie naar N-VA. Een korte geschiedenis.

De Volksunie afdeling Zutendaal werd opgericht in maart 1977, door volksvertegenwoordiger Willie Desaeyere die toen in Wiemesmeer woonde. In november 1977 werd het eerste bestuur gekozen, met als voorzitter Harry Vanherf die zou aanblijven tot april 1986. Hij was gemeenteraadslid geworden op 4 november 1985. Samen met Simon Janssen had de Volksunie toen twee gemeenteraadsleden. Hij werd opgevolgd als voorzitter door Roosje Olaerts – Bonsel die zou aanblijven tot in 1992. Roosje zou overlijden in 1997. Zij was de eerste vrouwelijke voorzitter van de Volksunie in Zutendaal.
Zij werd opgevolgd door Albert Vandereycken die ook twee termijnen van 3 jaar zou aanblijven. De laatste voorzitter was Leo Stulens die voorzitter was, tot aan het uiteenvallen van de Volksunie.

In deze periode was de afdeling actief bij alle parlementsverkiezingen, Europese verkiezingen en provinciale verkiezingen met een zeer actieve plakkersploeg met Albert Vandereycken, Jef Olaerts en Mathy Schaekers. Simon Janssen was kandidaat op de provincielijst van het kanton Genk in 1981, 1985 en 1987. Harry Vanherf was kandidaat in 1978, 1991, 1994 en 2000.

En natuurlijk nam Volksunie Zutendaal ook deel aan de gemeenteraadsverkiezingen.
Simon Janssen werd verkozen op de lijst ZVP in 1976 en op de lijst Nieuw (na een spijtige splitsing van de ZVP) in 1982.  In 1985 kwam Harry Vanherf in de gemeenteraad als eerste opvolger. In 1988 werd Vanherf Harry verkozen op de terug verenigde ZVP lijst (die toen 49 % van de stemmen haalde!). In 1994 werden Harry Vanherf en Jan Schreurs verkozen op de ZVP lijst.  In 2000 werd Harry Vanherf herverkozen  op de ZVP lijst.
In 2006 werd Harry Vanherf herverkozen op de vernieuwde Nieuw – ZVP lijst.

Sedert 1992 was en is de Volksunie en nu de N-VA mede-inrichter van de deelname, aan de IJzerbedevaart in Diksmuide. Waren de eerste jaren moeilijk met half gevulde bussen, dan is het succes de laatste jaren fantastisch. Vorig jaar moesten wij zelfs mensen weigeren!

Dit jaar gaan wij dus voor de 21e keer naar de IJzerbedevaart!

Van Volksunie naar N-VA;
Op 28 november 2001 schreven de oud voorzitters Albert Vandereycken en Harry Vanherf, een brief aan de leden van Volksunie Zutendaal met als besluit : “ Na ruggespraak met de oude garde roepen wij u dan ook allen op aan te sluiten bij de Nieuw – Vlaamse Alliantie,
de enige opvolger van de Volksunie.”
In januari 2002 bij een van de laatste uitgaven van “Zuurbroek” werd dezelfde boodschap gebracht aan de bevolking van Zutendaal.

Na jaren in de woestijn heeft de N-VA nu de wind in de zeilen, met een verhoogd ledenbestand en een vernieuwd bestuur.

Harry Vanherf
26 juni 2012

Waarom N-VA Zutendaal samen met Nieuw ZVP naar de gemeenteraadsverkiezingen gaat.

In vele Limburgse gemeenten gaat de N-VA alleen naar de verkiezingen. In Zutendaal niet! Net zoals de vorige gemeenteraadsverkiezingen blijven wij trouw aan onze gemeentelijke partners. Hiervoor zijn 2 redenen:

Uit loyaliteit : Het is niet omdat de N-VA tegenwoordig de wind in de zeilen heeft dat wij onze Nieuw ZVP- collega’s waar we al jaren goed mee samenwerken nu in de steek laten.

Uit rekenkundige overwegingen: N-VA Zutendaal wil samen met haar partners van Nieuw ZVP de huidige meerderheid breken. Als we verdeeld opkomen is dat vooral in het voordeel van CD&V. Bij de vorige verkiezingen haalde CD&V met 43 % van de stemmen de volstrekte meerderheid met 9 van de 17 zetels.

Met een verjongde en versterkte Nieuw ZVP-ploeg en de N-VA-bonus willen we het tij nu keren. We streven naar 10 zetels.

Harry Vanherf
30 juni 2012