€ 340 000 voor nieuwe fietsinfrastructuur in Zutendaal.

Op 26 april 2017
Nieuwe fietsinfrastructuur in Zutendaal.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verhoogt het investeringsbudget voor de fiets naar een historisch hoog niveau – en dat gaan we ook in Zutendaal merken. Nog in deze bestuursperiode (tot 2019) is er 340 000 EUR Vlaams geld vastgelegd voor het fietsproject Noordlaan in Wiemesmeer. Geweldig nieuws voor de fietsers”, zegt Dirk Smits voorzitter van N-VA Zutendaal en schepen van mobiliteit. “Fietsen wordt dankzij deze Vlaamse investering vlotter en veiliger”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Zutendaal.

“N-VA Zutendaal ijvert al lang voor meer fietsinvesteringen”, zegt voorzitter Dirk Smits. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. N-VA Zutendaal heeft bijvoorbeeld altijd consequent gepleit voor het aanpakken van de veiligheid van de zwakke weggebruiker op de Noordlaan. We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”.

Uit het Fietsinvesteringsplan van minister Weyts blijkt dat er nog deze bestuursperiode (tot 2019) 340 000 EUR Vlaams geld is vastgelegd voor gloednieuwe fietsinfrastructuur in Zutendaal. Het gaat puur om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Zutendaal, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

Concreet gaat het om investering van een vrijliggend fietspad naast de Noordlaan.

“Hier zaten veel fietsers in Zutendaal al lang op te wachten”, besluit Dirk Smits tevreden. “We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”.