Duikvijver en BMX-parcours aan voormalig grindgebied

Op 25 maart 2016
Dirk Smits

Het gemeentebestuur van Zutendaal wil van De Plas in Papendaal een tweede toeristische topper maken, na de Lieteberg. Recent heeft het grindbedrijf dat er tot voor kort actief was het gebied hersteld en weer opgeleverd aan het gemeentebestuur. Die gaat twee plassen nog voor de zomer laten inrichten als wandelgebied en vis- en duikvijver. Aan de rand komt een heus BMX-parcours. Aan de zuidkant van de derde en grootste plas voorziet de gemeente ruimte voor luxueuze recreatie.

Nog maar een klein stukje van het gebied wordt op dit moment ontgind. Het gaat om het oostelijk gedeelte van de grootste plas. "Tegen september 2017 zullen ook die activiteiten eindigen", zegt schepen van Toerisme Dirk Smits. De plas zelf wordt grotendeels gebruikt door de zeil- en surfclub VVW Zutendaal. Nu het beheer van het gebied almaar meer in de handen van het gemeentebestuur van Zutendaal komt, heeft de club van de gelegenheid gebruikgemaakt om een nieuwe ruime accommodatie neer te poten. De opening daarvan is voorzien in mei. "We hebben hierin mee geparticipeerd, onder meer omdat die club een meerwaarde is voor het gebied", gaat Smits verder. "Wij dragen zestig procent van de kosten, de club betaalt veertig procent in de vorm van een renteloze lening." Aan de andere zijde van De Plas grenst camping Het Soete Dal. "Bedoeling is dat het terrein tussen de camping en De Plas opgewaardeerd wordt. In die zin dat het wat luxueuzer gaat worden, maar een concrete invulling is er op dit moment nog niet."

Duikplas

Recent werden de twee plassen in de nabijheid van de Genkerweg door het grindbedrijf weer overhandigd aan het gemeentebestuur. "Afspraak was dat ze het gebied zouden herstellen", zegt Smits. "Dat is inmiddels gebeurd. Op dit ogenblik ziet het er misschien wat desolaat uit, maar als de natuur haar werk heeft gedaan krijgen we hier een prachtig gebied. De vijver die het dichtst tegen de Genkerweg ligt, wordt een duikplas. Die is ongeveer twintig meter diep en biedt heel wat perspectieven voor duikers." De aanpalende vijver mag, volgens Smits, gebruikt worden om te vissen. "Die vijver hebben we al geconditioneerd en er enkele honderden kilo's vis opgezet. Het is een visclub in oprichting die de vijver gaat uitbaten en beheren. Een kantine is niet voorzien. Voorts wordt de hele zone rondom de plassen uitgewerkt zodat je er comfortabel kan wandelen. En aan de rand wordt nu al een BMX-parcours aangelegd."

Parking

Smits verwacht dat voor de zomer het voorste gebied in zijn geheel in gebruik genomen kan worden. Tussen de eerste twee plassen en de grootste plas komt ook nog een gemeenschappelijke parking met honderd plaatsen voor recreanten en leden van de clubs die er actief zijn. "Het zal allemaal een beetje dezelfde uitstraling hebben als het Nationaal Park." De Plas zal, volgens Smits, dan ook een noemenswaardige verbinding worden tussen het recreatieoord Kattevennen en het bezoekerscentrum Lieteberg. Het gemeentebestuur hoopt dan ook op een nieuwe toeristische topper in Zutendaal. Vanavond buigen de gemeenteraadsleden zich over het dossier.

Chris Nelis/Martin Reyskens