Resultaten roetmetingen centrum Zutendaal bekend

Op 30 augustus 2015

In het voorjaar liet het gemeentebestuur roetmetingen uitvoeren in het centrum van Zutendaal. Vrijwilliger Jean Biesmans fietste gedurende een tiental dagen door Zutendaal en voerde zo met de apparatuur van VITO (de Vlaams Instelling voor Technologisch Onderzoek) roetmetingen uit. De bedoeling hiervan was om de luchtkwaliteit te meten op de drukste weg in het centrum (N77) en deze te vergelijken met andere locaties in het dorp. VITO verwerkte deze resultaten intussen en goot ze in een eindrapport.

Resultaten
“Het onderzoek leverde geen verrassende resultaten op. In Zutendaal werden de hoogste blootstellingswaardes aan dieselroet voor fietsers gemeten langs de drukste weg (in Zutendaal N77) en in het centrum (omgeving rotonde). Op deze locaties zijn er extra veel rem- en acceleratie bewegingen die uiteraard een invloed hebben op de luchtkwaliteit,” zegt schepen voor leefmilieu Harry Vanherf.

In andere gebieden in Zutendaal liggen de waardes beduidend lager. De blootstelling aan roet wordt in Zutendaal immers op de eerste plaats veroorzaakt door het verkeer. Het ontbreken van een fietspad in het centrum (zone 30) zorgt voor een verhoogde blootstelling van de fietsers maar dit betekent niet noodzakelijk een slechtere luchtkwaliteit in de straat. Er zijn indicaties dat er ook een invloed van gebouwenverwarming is op de luchtkwaliteit in de dichtstbevolkte gebieden langs de fietsroute, maar het effect van gebouwverwarming op de gemiddelde gemeten blootstelling is klein t.o.v. het verkeer. Een effect van het industrieterrein Genk-Zuid kon niet worden waargenomen tijdens de meetritten.

In het centrum hebben de lager gelegen rotonde, het soms vertraagd verkeer, de lintbebouwing, de beperkte breedte van de straten en de relatief vele parkeerterreinen een negatieve invloed op de luchtkwaliteit.

Maatregelen

Op basis van deze resultaten wordt verder bekeken welke mogelijkheden er bestaan om de roetuitstoot in het centrum te verminderen. Het gemeentebestuur zal hiervoor advies vragen aan het Agentschap voor Wegen en Verkeer om eventueel het zware verkeer (3,5 ton) uit het centrum te weren. Er bestaat helaas geen directe en pasklare oplossing. Om de roetuitstoot door het verkeer te verminderen moet voornamelijk het gemotoriseerd verkeer in het centrum beperkt worden. De blootstelling aan fietsers kan men enkel inperken door de afstand tot het verkeer te verhogen. Dit vereist grote ingrepen zoals het omleiden van doorgaand verkeer of de aanleg van losliggende fiets- en voetpaden,” zegt schepen voor leefmilieu Harry Vanherf.

Het volledige verslag kan je nalezen op www.zutendaal.be