Nieuw-ZVP wil meer rioleringscompensatie

Op 29 maart 2010

Vanherf had het volgend voorstel: "Het huidig toegestane maximum van 60 euro komt maar overeen met 46,37 m³, veel te weinig voor een klein gezin met een matig verbruik. Als wij de gezinnen met een matig verbruik van drinkwater willen compenseren voor het feit dat zij geen riolering hebben maar toch voor de afvoer moeten betalen, dan moeten wij hen ook volledig compenseren. Het voorstel van Nieuw-ZVP is om 90 euro uit te betalen." Schepen Eric Niesten schetste de context van de rioleringsbijdragen die de gemeenten betalen. "Zutendaal behoort tot de vijf best betalende gemeenten op dat vlak. In 2009 hebben we 127 gezinnen aangeschreven. Maar 75 particulieren stuurden hun formulier terug. 24 gezinnen moesten minder dan 60 euro betalen. Vorig jaar heeft de gemeente Zutendaal voor 3.900 euro gemeentelijke rioleringsbijdrage uitgekeerd." De meerderheid stemde uiteindelijk voor haar eigen toelagereglement. Particulieren van wie de woning in een straat of deel van een straat ligt waar géén rioleringsaansluiting is, maximaal 60 euro krijgen ter compensatie voor hun bijdrage aan de afvoer van water.

MR