Jeneverbes verjongt spontaan in Zutendaal.

Op 30 maart 2015

Een eeuw geleden domineerde de jeneverbes samen met de struikheide het Kempens Plateau. Het was toen een algemeen voorkomende plant in de Kempen totdat nieuwe teelten verschenen aan de horizon en heidevlakten werden omgezet in landbouwgrond of bleven braak liggen. Het ‘beheer’ van de heide verdween en daarmee ook de jeneverbes. Slechts enkele restanten bleven over in de buurt van As-Genk-Zutendaal. Door het ontbreken van het (juiste) beheer was er geen natuurlijke verjonging meer van de jeneverbes.

Met de uitvoering van het landschapsplan en het bosbeheerplan is Zutendaal jaren geleden begonnen met gericht beheer zoals het plaggen van de bodem in de buurt van de Hesselsberg. Dit heeft nu zijn vruchten afgeworpen. Na een tip van een natuurvereniging en het uitvoeren van beheerwerken werden op een 10-tal plaatsen jonge jeneverbesplanten aangetroffen. Dat is iets heel uitzonderlijk en toont aan dat gericht beheer in functie van bepaalde soorten of leefgebieden kan leiden tot meer verscheidenheid in planten en dieren. Met de ploeg van de sociale werkplaats De Winning en een herder in eigen rangen heeft Zutendaal extra troeven in handen om het voortbestaan van de jeneverbes te garanderen,” zegt schepen voor milieu Harry Vanherf.