Bobbaers begint als burgemeester, Schrijvers volgt.

Op 5 december 2012

In Zutendaal hebben Nieuw-ZVP (9 zetels) en Samen Zutendaal (1 zetel) de nieuwe bestuursploeg en de verdeling van de bevoegdheden bekend gemaakt. Het volledig nieuwe schepencollege is een mix van ervaren politieke krachten en jong talent.

Burgemeester Jef Bobbaers (Nieuw-ZVP, 60) neemt naast het burgemeesterschap en algemeen beleid de posten van openbare werken, gemeentelijke gebouwen en nutsvoorzieningen, aanbestedingen en overheidsopdrachten en veiligheid (politie, brandweer en civiele bescherming) voor zijn rekening. De burgerlijk ingenieur blijft vierenhalf jaar burgemeester en wordt bij zijn pensionering opgevolgd door Ann Schrijvers.

Raymond Thijs (Samen Zutendaal, 60, bemiddelaar in familiezaken) is als eerste schepen gedurende de volledige legislatuur bevoegd voor burgerzaken, sociale zaken en gezin, ruimtelijke ordening, inspraak en participatie, openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, gelijkekansenbeleid en de gemeentelijke begraafplaats. Hij is ook plaatsvervangend burgemeester.

Advocate Ann Schrijvers (Nieuw-ZVP, 40) is de eerste vierenhalf jaar schepen met de bevoegdheden personeelsbeleid, sport, cultuur en festiviteiten, lokale economie, onderwijs en bibliotheek. Het laatste anderhalf jaar zal zij Jef Bobbaers als burgemeester opvolgen.

Nieuwkomer in de Zutendaalse politiek en communicatiemanager Luc Colla (Nieuw-ZVP, 39) is de volgende zes jaar als schepen verantwoordelijk voor jeugd, informatie en public relations, toerisme, verkeersveiligheid en mobiliteit, informatica en e-governement.

Harry Vanherf (Nieuw-ZVP, 73, ingenieur op rust) is de eerste drie jaar schepen en wordt daarna opgevolgd door Dirk Smits (Nieuw-ZVP, 45, onderwijzer). Harry Vanherf neemt de belangrijke portefeuille van financiën voor zijn rekening. Daarnaast is hij ook bevoegd voor leefmilieu en duurzaamheid, kerkfabrieken, land- en bosbouw en ontwikkelingssamen-werking. Dirk Smits en Harry Vanherf zullen elkaar ook afwisselen als gemeenteraads-voorzitter. Nieuw in Zutendaal is dat deze functie niet langer wordt uitgeoefend door de burgemeester maar door een afzonderlijke voorzitter. Dit maakt o.a. deel uit van de vernieuwde aanpak die de coalitie in het gemeentebestuur wil brengen.

Hoofdverpleegkundige Rozette Reyskens (Nieuw-ZVP, 56) wordt de eerste vier jaar OCMW-voorzitter en neemt daarnaast ook de bevoegdheden welzijn, gezondheid en senioren voor haar rekening. Bij de start van de legislatuur zal Matty Coninx (Nieuw-ZVP, 54, onderwijzer) haar vervangen tijdens haar ziekte. Na de pensionering van Jef Bobbaers vervoegt Matty Coninx het schepencollege.

“We streven naar een open en frisse aanpak voor het Zutendaalse gemeentebeleid zonder de continuïteit uit het oog te verliezen,” zegt toekomstig burgemeester Jef Bobbaers. “We hebben een volledig nieuw schepencollege, maar onze coalitie telt ook 123 jaar gemeenteraadservaring. Samen met de specifieke vakkennis van onze mandatarissen moet dit tot een sterk bestuur leiden. Onze eerste prioriteit is nu het beleidsplan voor 2013 en een beleidsplan voor de volledige legislatuur.”