160 Burgers aan de slag op vliegveld Wiemesmeer

Op 18 januari 2017
Steven_Vandeput Zutendaal

N-VA minister van defensie, Steven Vandeput, bracht eind december een werkbezoek aan Zutendaal. Hij kwam er aan het N-VA-bestuur tekst en uitleg geven over de nieuwe invulling van de militaire basis in Wiemesmeer.

Het Amerikaans leger gaat 3 vooruitgeschoven materiaalposten in de regio installeren. Naast het Nederlandse Eygelshoven en het Duitse Dülmen zal ook de militaire basis van Zutendaal een depot voor Amerikaans materieel worden. In Zutendaal zal hoofdzakelijk materieel voor logistieke eenheden zoals jeeps en vrachtwagens gestockeerd worden. Hiervoor zullen 15 van de bestaande loodsen gebruikt worden. Vanaf 1 mei zal het eerste materieel toekomen. Een jaar later, in mei 2018, zal de basis volledig operationeel zijn. De huidige activiteit van het Belgisch leger blijft behouden.

Er worden een 40-tal Amerikaanse militairen en burgers verwacht. Belangrijk is dat er ook 160 burgers aangeworven worden voor het onderhoud van het materieel, de administratie, het algemeen onderhoud en bewaking. De aanwervingen gebeuren vanaf mei dit jaar. De juiste modaliteiten daarvoor worden nog bepaald, maar geïnteresseerden kunnen zich reeds aanmelden bij de VDAB in Genk. “Deze nieuwe werkgelegenheid is een opsteker voor de tewerkstelling in Zutendaal. Dat merken we aan de grote belangstelling onder onze inwoners. Met 160 nieuwe jobs is de militaire basis meteen de grootste werkgever in onze gemeente,” zegt burgemeester Jef Bobbaers.